Zwanger en hardlopen: waar moet je rekening mee houden?

Zwanger en hardlopen: het roept veel vragen op? Want wat mag je niet als je zwanger bent en wat mag je wel? Wie kent er niet de scene uit Sex and the City waar Charlotte niet meer durft te lopen omdat ze bang is voor een miskraam. Nadat haar vriendinnen op haar inpraten, gaat ze toch weer. Liep je voor de zwangerschap ook al hard dan kan je hier gewoon mee door blijven gaan. 

Zwanger en hardlopen

In principe is er geen reden om niet te blijven bewegen tijdens de zwangerschap. Je kunt doorgaan met hardlopen als je zwanger bent zolang je er prettig bij voelt. Voor de meeste vrouwen zal dit betekenen dat ze aan het begin nog lekker doorlopen maar wanneer de buik groeit ze ook steeds minder fanatiek gaan trainen tijdens de zwangerschap. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals het opmerkelijke verhaal van Amber Miller die met 39 weken zwanger nog de de marathon van Chicago liep, het laatste deel met weeën en na de finish direct doorging naar het ziekenhuis voor de de bevalling. 

Aan het begin is je buik nog klein. Sporten als je net zwanger bent zal dan ook weinig problemen geven. Toch zijn er veel vrouwen die juist als ze net zwanger zijn heel weinig energie hebben. Ga dan liever wandelen of zwanger joggen dan jezelf te dwingen vol tempo door te blijven lopen. 

zwanger hardlopen

Tips voor hardlopen tijdens de zwangerschap vanaf het 2e kwartaal

Over het algemeen zullen de meeste vrouwen vanaf het tweede kwartaal een stuk rustiger aan gaan doen. Het doel van sporten als je zwanger bent moet ook echt niet meer zijn om je conditie te verbeteren of af te vallen. Blijf lopen omdat je je daarbij lekker voelt en je hoofd leeg wil maken, niet om records te breken. Heb je pijn tijdens het hardlopen zoals harde buiken of last van je bekken stop dan direct en overleg met je verloskundige of art of je nog kunt blijven lopen.

​Andere dingen om rekening mee te houden is dat door de verwerking van je lichaam je soepeler bent. Neem voldoende tijd voor een warming up en een cooling down. Stretch voorzichtig. Zorg dat je je hartslag in de gaten blijft houden. Het is gewoon dat de hartslag tijdens zwangerschap hoger is dan normaal gesproken. Doordat je borsten groeien, is het ook belangrijk een goede stevige sportbeha te dragen. 

zwanger hardlopen

In de laatste fase van de zwangerschap, zeker wanneer je je voeten niet meer kunt zien, zullen de meeste vrouwen weinig behoefte hebben om te blijven rennen. Er zijn andere vormen van bewegen die dan makkelijker zijn. Je kunt kiezen voor zwangerschapsgym vaak een combinatie van voorbereiden op de bevalling en laag intensiteitsniveau bewegen. Ook zwemmen is een goed alternatief. 

Heb je nog aanvullende tips?

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: